NATHA Yoga Karlskrona
Karlskrona » YOGA: en väg till oändligheten

YOGA: en väg till oändligheten


Bland de otaliga definitionerna och de symboliska namnen som kastar mer ljus på YOGA-systemets djupa betydelse finns det också "Guds oändliga väg" eller "Vägen till oändligheten". Detta föreslår det faktum att det ultimata syftet med yogaträningen är den direkta och effektiva uppenbarelsen av den gudomliga verkligheten, med andra ord realiseringen av en kontinuerlig medveten kontakt med den högsta primordiala orsaken, som är Gud.

Genom att uttrycka oss inom den kristna terminologin kan vi säga att YOGA är en snabb metod för medvetet fusion med den högsta gudomliga verkligheten, som Jesus kallade för "Guds rike" eller "Himlens rike". Jesus sade otvetydigt om detta rike att det, förutom det faktum att det existerar i en viss mystisk dimension, också har en kontaktpunkt i var och en av oss. Faktumet är att den här grundläggande erfarenheten inte kan placeras någonstans i tid, oavsett hur paradoxalt det kan låta, eftersom vi vanligtvis ser tiden som en rak linje med en enda riktning, från fortiden till framtiden, som kontrollerar ett strikt material universum.
 

En andlig upplevelse utvecklas mellan tid och "icke-tid"

Det heliga ögonblicket där varje andlig yoga upplevelse händer är faktiskt belägen vid korsningen mellan tid och "icke-tid", i den mystiska punkten där "före" och "efter" neutraliseras i det nuvarande "nuets" unika ögonblicket eller, med andra ord, i en kontinuerlig nutid. Faktum är att denna otjänliga och mystiska NUET, som avslöjar EVIGHETEN för oss, är ögonblicket för att uppnå erfarenheten av den direkta kunskapen om den gudomliga närvaron.
Sammanfattningsvis kan vår nuvarande existens jämföras med en gnistor kaskad, där varje gnista varar i några sekunder och kaskaden själv, inte mer än några minuter. Den gudomliga väsentliga verkligheten kan inte vara kortvarig eller övergående. Den är tidlös och evig.
 

Varje människa är i grund och botten sin egen "Gud"

Känslan av gudomlig närvaro, levd i en mystisk tid, av en viss kvalitet, i en kontinuerlig nutid, har känts och beskrivits av yogier och av de stora kristna vismän. Därför säger den stora kristna helige Johannes av korset, i överensstämmelse med östens stora vismänniskor, att den väsentliga hemligheten i andlig fulländning består av att verkligen förstå, genom direkt erfarenhet, att Gud faktiskt är den högsta unika medvetandet. Han säger också att, med hänsyn till en gudomlig logik, eftersom Gud är det högsta unika medvetandet, är detta medvetande också medvetandet för varje människa, medvetenheten hos var och en av oss.
Därför är varje människa i grund och botten sin egen "Gud", hon är också en skapare för sig själv, en behållare och en förstörare. Därför bör allt som är nödvändigt för hennes befrielse eller andliga fulländning härröra från hennes individuella medvetenhet under sin jordiska existens. Denna individuella medvetenhet, som följer mönstret av den universella medvetenheten som vi alla kallar Gud, säger ständigt: "Jag är." Jnana-yogiernas sätt, de yogautövare som i sin utveckling följer efter en fullständig kunskap om allt , är vägen för "Jag är". Således märker vi en perfekt korrespondens, som även identifierar sig med den metoden som föreslagits av den stora kristna helige Johannes av korset.
 

Gudomliga nåden är tillräcklig för en lycklig existens

Detta är i grunden samma gudomliga väg som Lao Tze kallas Tao. Logier kallar det också "vägen", men i huvudsak är det samma aspekt: att bli medveten om att vår sanna identitet är rent andlig. När vi vet dessa saker, kan vi fråga oss hur kan vi nå det sammanhängande och kontinuerliga grepp om medvetandet som kan säkra vår existensialitet i vår gudomliga dimension. YOGA-systemet är särskilt grundad på meditation, vilket är en sann öppen port mot Gudomliga Nådens kungarike eller himlens rike.
Detta rike är inte av denna värld, och för att meditationen ska bli verkligen effektiv måste den lyfta oss och gradvis ta oss "bortom" denna värld och befria oss från alla falska begrepp om vad vi kallar "jag". På det sättet kommer vi att frigöra oss från de felaktiga uppfattningar som vi har haft sedan vår barndom och som vi blev väldigt förtjusta i.
Om vi tydligt och objektivt analyserar oss, märker vi att vi oftast snubblar över dessa falska identiteter med alla slags efemära aspekter som vårt ego förutsätter. Vi är oförmögna att anta en större medvetenhet, och vi begränsar oss bara till det vi kallar "min frid", "mina pengar" eller "min hälsa". Oftast är vi inte medvetna om att i själva verket är alla dessa bara illusioner. I verkligheten finns det bara Guds frid, Guds enhetliga medvetenhet, en frid som överstiger vår vanliga förståelseförmåga och Guds nåd, som är tillräcklig för en riktigt lycklig existens.
 

Utan att väcka det gudomliga medvetandet i oss själva, har vi verkligen ingenting

Men i själva verket vems är denna frid och nåd? De tillhör det Allra Högsta, vars eviga närvaro uttrycks i en radikal enkelhet genom orden "Jag är", för i själva verket finns det ingen annan sak om vilken man kan säga att den existerar. Alla påståenden från den falska "Jaget", begränsat och övergående, som är antingen lyckligt eller olyckligt, som lever på sina egna felaktiga relativa kriterier, måste helt elimineras innan vi blir verkligen medvetna om vår Unika Verkliga Gudomliga Närvaro. Det gudomliga medvetandet är vår vesendes suveränitet, och därför är vi begåvade med allt det består av, med andra ord, hela universum speglas i vårt väsen, i potential form. Men om det här medvetandet om den gudomliga närvaron i oss inte väcks, har vi faktiskt ingenting, även om vi tillfälligt verkar vara framgångsrika. För då vårt nuvarande tillstånd är ingenting annat än bara ett kortvarigt sken som kan variera från dag till dag, och som ofta lämnar oss maktlösa i kölvattnet av uppenbarligen obevekliga nuvarande förbipasserande händelser.
Men om vi redan har upptäckt det inspirerande sättet  vi kan vara medvetna på, och kopplade till den gränslösa gudomliga källan som är närvarande i alla oss, oavsett de yttre omständigheterna, kommer vi aldrig att berövas från den fullständiga och rena glädjen hos vår existens i Självet.
 

Fullborda dig själv i Mysterium och Tystnad

Andliga guider insisterar ofta på att denna äkta inre sökning bör göras i tystnad och i mysterium. Mysteriet är ofta oumbärligt, för om vi pratar med våra vänner för tidigt, innan vår gudomliga natur är "vår", riskerar vi att förlora denna nåd av ljuset av det gudomliga medvetandet som bor i oss och det är möjligt vi inte kommer att kunna få tillbaka det i denna existens. Men när vi verkligen blir medvetna om vår sanna identitet, kommer vi verkligen att kunna förstå den sanna naturen i det budskapet som YOGA sänder till oss, samtidigt som vi förstår orsaken bakom det som har titeln "Den Gudomliga Oändliga Vägen". Sålunda kan vägen sammanfattas med endast ett ord: Självet.
För att locka solen måste spegeln bara hålla sig ren och tydlig. Därför är Det vårt och det är vårt högsta Själv. Därför bör alla andra begränsade och orena "jag", som vi ofta identifieras med, uteslutas ur vårt sinne. Våra mentala ansträngningar kan inte nå spontanitets- och äkthetsstatusen, som är karakteristiska för det gudomliga medvetandet. Genom att jämföra vårt sinne till en spegel, blir vi därför medvetna om att spegeln faktiskt inte kan göra någonting för att locka solen. Den kan bara hålla sig rent och fläckfri. Därför kan vi säga att så snart vårt sinne är redo, börjar det gudomliga medvetandet av solen reflektera i det.
Naturligtvis, alla människor som ännu inte har nått en medvetenhetsnivå som är tillräckligt högt, anser på grund av sitt begränsat, icke-upplyst sinne, att Sankt Paulus brukade suggestivt kalla den köttsliga Anden, att ett sådant gudomligt förenande perspektiv är oacceptabelt. Därför bör neofyten bevara hemligheten, så länge han/hon inte blev fullt medveten om sin sanna gudomliga identitet.
 

YOGA - en konst av andlig helande

Medan vi fokuserar oss på de gudomliga aspekterna som YOGA - vägen för det Gudomliga oändliga - avslöjar, presenterar vi för dig några grundläggande principer som en effektiv övning av YOGA, inriktad mot uppenbarelsen av det gudomliga odödliga självet, borde förlita sig på. Dessa principer hänvisar speciellt till Guds natur och det ondskas natur. Det här är ofta ämnen som har rört upp otaliga kontroverser i den kristna världen, precis som i fråga om bönens och meditations natur.
Att praktisera dessa tre grundläggande principer så ofta som möjligt bör vara ändamål för varje yogis vardagliga aktivitet, som animeras av en sublim hängivenhet, som verkligen går vägen av den Gudomliga Oändliga. Den som utövar JNANA YOGA eller vägen av den Gudomliga Oändliga, har ett helt exceptionellt sätt att hjälpa andra. Han/hon blir inte knuten eller involverad varken med personen eller med det problem han/hon har att göra med, eftersom han/hon vet att ett problem inte kan lösas genom en åtgärd som ligger på samma nivå med problemet. Först och främst är man medveten om att man inte har att göra med problemet eller personen, utan man faktiskt har att göra med sig själv. Således har man att göra med sitt eget medvetande.
När det gudomliga oändliga medvetandet börjar manifesteras inom sig själv, först då kommer problemet att hitta sin lösning. Enligt denna form av YOGA, finns hela konsten av andlig helande i att "glömma" både patienten och hans problem. Då fokuserar jnana-yogin på sitt inre väsen för att kontakta den gudomliga närvaron, den allestädes närvarande Gud som impregnerar allt.

 

 

 

Kalendarium

19 juni - 28 aug - Sommar yoga - för kropp och själ [läs mer]
4 sep & 12 sep - Kursstart: Integral YOGA [läs mer]
08 sep - YOGADAG - ÖPPET HUS [läs mer]
11 sep - Start: Lunchyoga - relax & reload [läs mer]
11 sep - Kursstart: Esoterisk Kama Sutra för mänm [läs mer]
20 sep - Kursstart: Tantra för Kvinnor [läs mer]
23 sep - Höstdagjämning Yangspiral-meditation [läs mer]
28 okt - 4 nov - Ängla- och ärkeänglavecka [läs mer]
11 nov - Fars dag yoga [läs mer]
24 nov - Meditation Maraton [läs mer]
02 dec - Yoga i advent - NATHAs julklapp till Er [läs mer]
YoutubeFacebookInstagramLinkedinno-to-the-apocalypse
RSSMisa Yoga CampsMisa TVAtmanLove