De teoretiska skälen och handlingsmetoderna i Karma Yoga anges tydligt av Kåñna i Bhagavad Gita, med den enda observeringen att den ordning som dessa idéer presenteras inte är den mest praktiska för västerländska människor. Kortfattat är Kåñnas kloka läror:
Vi har sett att Karma Yoga-systemet i stort sett kan återupptas i fyra principer:
De sista tre punkterna, om de missförstås, kan lätt leda till ett tillstånd av totalt bristande intresse (vilket är en manifestation av själviskhet!) mot den handling som måste göras. I det här fallet kommer vi att utföra denna handling ytligt, snabbt, "det spelar ingen roll hur", för nu känner vi oss inte mer ansvariga. Detta är exakt det motsatta av vad Karma Yoga är i verkligheten. I själva verket lägger Karma Yoga ett större ansvar för sin utövare. Detta är uppenbart på två sätt :
Som Sri Aurobindo skrev till sina lärjungar: "Lathet måste naturligtvis utrotas, men ibland är det uppenbart för mig att du gick för långt i motsatt riktning. Det är nödvändigt att agera helt fristående, med all den energi som erbjuds av den gudomliga, men det är lika nödvändigt att ibland inte agera alls." (Practical Integral Yoga). "För mycket oavbrutet arbete förändrar ibland handlingens kvalitet, oavsett erfarenhet och entusiasm hos den som gör det".
Vi bör aldrig föreställa oss att perfektionen och den underbara inre förverkligandet möjliggjort genom Karma Yoga-systemet är lätta att uppnå. Även den korrekta intellektuella förståelsen av dess regler och deras korrekta tillämpning är inte lätt alls. Kåñnasays i Bhagavad Gita:
"När det gäller vad avskild handling och icke-handlande faktiskt är; visemän är ibland osäkra och vissa av dem är felaktiga. Vi måste förstå väl begreppet frilagd handling, felaktigt handlande och passivitet. En stor visdom är nödvändig här eftersom handlingsvägen är ofta mycket komplicerat ".
Sri Ramakrishna talar regelbundet om svårigheterna med att utöva Karma Yoga: "Nishkama karma (den handling som är fri från den själviska önskan om dess resultat) är mycket svår" (Ramakrishnas läror). "Den totala osjälviska handlingen är väldigt svår, speciellt i vår tid. Att handla utan egoistisk ägande inställning är extremt svårt".
Och Swami Vivekananda observerar med en viss besvikelse: "Den person som kan agera helt fristående i fem dagar, eller till och med i fem minuter, utan egoistisk motiv alls, utan att tänka alls på framtiden, på himmelens belöningar, på tillfredsställelse, på straff eller på något annat av den sorten, kommer omedelbart att bli en kraftfull andlig jätte. " (Practical Integral Yoga).
Sri Ramakrishna told his disciples to think as follows: "I imagine that I accomplish my deeds with detachment, but I do not know for sure to what extent this is an illusion and if I don’t actually act somewhat attached. I do charity acts not knowing if in this way I am trying in fact to step forward in the eyes of people." (Teachings of Ramakrishna). And Sri Aurobindo says: "Karma Yoga is a rapid path, simpler than the Yogic meditation, with the condition that the mind is not fixated upon Karma, but exclusively upon the Divine" (Integral Practical Yoga).
Ma Ananda Moyi adds: "The action that is totally consecrated to God is much more valuable than the action performed under the impulse of our own desire. The former brings about the divine fusion that will lead to Enlightenment, and the latter has as goal the selfish pleasure that will lead to more and more experiences in this world. The only true action is the one who reveals the eternal fusion between the human being and God; the other actions are useless, undignified to be called ‘actions’ and because of that we can say that they are not at all actions". (Teachings of Ma Ananda Moyi)
The practice of the Karma Yoga system can be combined with the practice of other forms of yoga, especially Bhakti Yoga, Haöha Yoga, Raja Yoga, Laya Yoga. This is one of the main themes of Kåñna‘s teachings exposed in Bhagavad Gita. On this subject I will give several quotes:
"Abandon and offer all your works to the Divine." "No matter what you do, do it detachedly as an offering to me. This way you will be free of the good or bad results which are making chains of the selfish action." "Do all your actions detached, driven only by your love for me." "The one who is at the root of all beings and who permeates the entire Universe - only by adoring Him through activity done with detachment, can a person easily obtain perfection".
For Sri Aurobindo, Karma Yoga is most efficient when "we abandon our own will and our selfish desires to the Divine will". (Practical Integral Yoga)
Sri Ramakrishna was telling those who came to consult him: "pray to God to send you His grace and the strength to accomplish your duties with detachment, without hoping for any inner or outer gratification and without fear of a punishment in this world or another". (Teachings of Ramakrishna).
Significantly, Kåñna insists upon the important role of spiritual knowledge and intelligence (in other words Jïana-Yoga) in the practice of Karma Yoga: "This is the intelligence about which you heard in Samkhya; listen now to what Yoga is teaching you: if you are in the state of Yoga through this intelligence, O Son of Pritha, you will eliminate forever the slavery of action". He goes on to say that Karma Yoga completes very well any other type of Yoga, among which are Raja Yoga, Tantra Yoga, Haöha Yoga, Laya Yoga, Bhakti Yoga.
For Sri Aurobindo "the activity done in a completely detached state of mind, as a form of spiritual training is a strong way in any form of Yoga".
Swami Ramadas states: "Without Karma Yoga the practice of Jïana-Yoga and Bhakti Yoga, Haöha Yoga, Tantra Yoga and Laya Yoga is only an extreme spiritual selfish glorification" (Letters).